איי חוף נחשולים-דור

תיאור כללי:

חוף נחשולים-דור הוא אחד החופים היפים והמרגשים ביותר בארץ. במקביל לרצועה חולית רחבה ואינסופית ישנה שרשרת איים קסומים, עם טבלאות גידוד (שונית הכורכר, המעובה על ידי בנייה של חלזונות ישיבים), נקיקים ומפרצונים. כל אחד מארבעת האיים – "שחפית", "דור", "טפת" ו"חופמי" – יכול להיות מסלול צלילה בפני עצמו. אבל כיום הם פחות נגישים לצוללים ואילו מפרץ נחשולים הקסום ותל דור הצמוד אליו, נמצאים ממש מול מועדון הצלילה "רוח צפונית". בקיצור, יש לא מעט מסלולי צלילה לבחור מהם, אך היופי הוא בפשטות הביצוע: פשוט נכנסים למים מהחוף, מטלפים קצת על הגב ואז מעמיקים לקרקעית בעומק 2-3 מטרים, שהולכת ומעמיקה ככל שמתרחקים לאורך השונית מערב. צוללים למרגלות טבלת הגידוד ולאורך המפרצונים.

היסטוריה:

כמו שאין סוף לאפשרויות הצלילה בחוף הזה, גם אין סוף לצלילה בהיסטוריה של המקום. בימי קדם שימש האזור כמפרץ עגינה, וכמות הספינות ששקעו כאן לקרקעית הים גורמת למשולש ברמודה להיראות כמו בריכת התינוקות בקאנטרי קלאב. תוסיפו לזה מטעני נשק ותחמושת שצבא נפוליאון הטביע כאן כדי להקל על הצעידה, שרידי מבצרים כנעניים-הלניסטיים-חשמונאים-רומיים-ביזנטים על קו החוף ועוד שפע קוריוזים היסטוריים מהעת העתיקה והחדשה – וקיבלתם אתר צלילה עם מטען חורג של סיפורים מרתקים.  

מיקום והגעה:

הגישה הנוחה ביותר כיום היא דרך קיבוץ נחשולים ובעזרת מועדון הצלילה "רוח צפונית". ממועדון הצלילה מדובר בהליכה קצרה לקו המים מול מפרץ נחשולים, הסמוך לתל דור. הכניסה לקיבוץ למוזמנים בלבד, ולכן יש לתאם מראש עם המועדון.

ציוד נדרש:

חובה לצלול עם מצוף סימון צוללים וסכין לרשתות דיג (לפחות סכין אחת לזוג). מומלץ מאוד להצטייד בכפפות צלילה ובבוטיס – במיוחד אם מתכננים להיכנס למים שלא מהצד החולי אלא מהסלעים או מהאיים עצמם. במידה שיש באפשרותכם להביא עמכם שק לאיסוף אשפה – זה תמיד מבורך ונחוץ, ובכך גם תדעו שתרמתם את חלקכם לבעלי החיים התת ימיים באזור זה.

תנאי צלילה באתר:

כל מסלול שתבחרו יספק לכם צלילה רדודה וארוכה. הצד העמוק יותר הוא כמובן הצד המערבי, שפונה אל הים הפתוח, בו אפשר להגיע לעומק של ארבעה-חמישה מטרים, לעתים מעט יותר מזה. תוואי השטח באתר משתנים משנה לשנה בהתאם לתנועת החולות. לעתים נחשפים בקרקעית ערוצים עמוקים יותר, קשתות סלע שהיו קבורות בחול מתגלות לפתע ובחורף הבא מתכסות שוב ונעלמות. הזרם לרוב לא דרמטי, אבל מפץ הגלים על טבלת הגידוד יכול להיות מטרד ואף סכנה שיש להיזהר ממנה. גם כאשר הים שקט יותר, טלטול הגלים מורגש בקרבת הסלעים, וצריך לקחת זאת בחשבון ולהיות מוכנים.

חי וצומח:

על האיים עצמם ניתן למצוא חסרי חוליות ישיבים רבים: ספוגים, הידרתיים, צדפות ואפילו מושבות אלמוגים. כל אלה מהווים תשתית מצוינת לחברת בעלי חיים מגוונת: תולעים רב-זיפיות, סרטנים, חלזונות ועוד. יש כאן "הכל מהכל" – כל עוד מתאזרים בסבלנות לחפש. זהו גם אזור טוב לאיתור תמנונים ודיונוניות. בצלילות הלילה אפשר לראותם פעילים, בשעה שהם יוצאים לציד. גם בגזרת הדגים לא משעמם – דגי טווסון צבעוניים מטיילים בין הנקיקים, להקות של סרגוס הפסים, וגם מינים פולשים אחדים (מהגרים לספסיים), כגון חלילון, נצפים כאן.  

הערות מיוחדות:

בנוסף לנקודת התורפה הבטיחותית של רשתות דיג, הנפוצה בכל צלילה בים תיכון, בסלעים של איי דור יש גם דייגי חכות, ולא נעים להסתבך עם חוטי הדיג או הקרסים שלהם. כדאי לפקוח עיניים ולברר מראש היכן הם נמצאים, ולהימנע מקרבה אליהם. לא פחות חשוב לשמור על כניסה זהירה למים ויציאה בטוחה מהם, תוך תשומת לב מוגברת לסלעים – אם נכנסים באזור סלעי. מומלץ להימנע מלדרוך עליהם, כדי לא להחליק או להיטרק עליהם. כמו כן יש להימנע מקרבה לנקיקים הרדודים שבצד המערבי, היכן שמפץ הגלים יכול בקלות לזרוק אותנו על הסלעים. 

רוצים לעזור לנו להציל את הים?