הסרת פסולת דייג

פסולת דיג קלה (קרסים, משקולות, חוטי דיג) מהווה חלק מהפסולת הימית אותה מסיר צוות משמר הים באופן שגרתי כחלק מצלילות ניקיון. לעומת זאת, הסרת רשת רפאים, הנחשבת פסולת דיג כבדה, היא פעולה שיש בצידה סיכון רב לחיי הצולל ואין לבצעה ללא הכנה מוקדמת. צלילה להסרת רשת רפאים מחייבת מיומנות, ארגון לוגיסטי (סירה, אמצעי הרמה, אמצעי בטיחות ורפואה) זהירות רבה והפעלת שיקול דעת. צוות משמר הים מוציא לפועל צלילה להסרת רשת רפאים רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים.

אנו ממליצים מאוד לא לבצע פעילות כזאת בצורה עצמאית.

רשת רפאים על ספינת המלט הטורקית

מהן רשתות רפאים ולמה הן מסוכנות?

רשתות רפאים הן רשתות דיג שנתפסו במכשול ימי (ספינה טרופה, ריף טבעי וכדומה) וננטשו בים על ידי בעליהן הדייגים. רשתות רפאים מהוות מלכודת לבעלי חיים ימיים ורבים מוצאים בה את מותם. כשם שרשתות אלה מסוכנות לבעלי חיים כך הן מסוכנות עבור צוללים המבקרים באתר ועבור אלה אשר מנסים להסירן ללא המיומנות הנדרשת.

האם יש להוציא כל רשת רפאים מהים? 
כאשר רשתות רפאים מונחות זמן רב על קרקעית הים, מתפתחים על גביהן צמחים ובעלי חיים ימיים והרשת הופכת כמעט מקשה אחת עם סביבתה. במקרים כאלה, יש צורך להפעיל שיקול דעת ולקבל חוות דעת של אקולוג/ביולוג ימי האם הוצאת הרשת יותר מועילה מאשר מזיקה לסביבה הימית. 

הסרת רשתות רפאים מספינת המלט הטורקית

במרץ 2020 קיבלנו דיווח על צבי ים ירוק צעיר שטבע ברשת רפאים באוניית המלט הטורקית מול ראש כרמל. צבי ים הירוקים נדירים מאוד בחופי הים התיכון ונמצאים בסכנת הכחדה. עם קבלת הדיווח המצער, התחלנו לתכנן מבצע להסרת רשת הרפאים הקטלנית על מנת למנוע את מותם של צבי ים ובעלי חיים ימיים נוספים.

לאחר אישורים וארגון לוגיסטי יצא צוות של משמר הים למבצע הסרת רשת הרפאים מאוניית המלט הטורקית.  הצוות אשר מנה שמונה צוללים, יצא בסירה ממעגן שביט בחיפה בליווי איש בטיחות ורפואה. עם ההגעה לאתר התברר כי האונייה מכוסה במספר רב של רשתות רפאים ובהם לכודים דגים, סרטנים ועוד. 

צוללי משמר הים פעלו במספר צוותים על מנת להסיר מספר רשתות רפאים מהאונייה במקביל. חלק מהרשתות היו גדולות מאוד והדרך הבטוחה ביותר להסירן היתה באמצעות מצנח הרמה ישירות אל הסירה. רשתות קטנות יותר הוכנסו לשקים והועלו לסירה. במהלך הסרת הרשתות שוחררו מספר סרטנים שהיו לכודים בה. בסיומה של הצלילה הוסרו רשתות במשקל של כחמישים קילוגרמים מאוניית המלט הטורקית.

הסרת פסולת דיג באתר הכרישים בחדרה

מדי שנה מתקבצים עשרות כרישי סנפירתן וכרישים עפרוריים באזור שפך נחל חדרה. חוקרים ימיים בישראל חוקרים את התופעה המדהימה של התקבצויות הכרישים במוצאי מי הקירור של תחנות הכוח לאורך החוף הישראלי. אבל לא רק הכרישים אוהבים את האתר הזה, שפך נחל חדרה הוא אתר דיג פופולרי בקרב דייגי האזור. בשנים האחרונות, לאורך עונת החורף בה הם שוהים באתר, נצפים כרישים עם קרסים וחוטי דיג מסובכים בגופם. 

 

צפו בסרטון המתעד כריש מאתר חדרה עם קרס בפיו

בסתיו 2019, בתיאום עם עמותת כרישים בישראל ורשות הטבע והגנים קיימנו צלילה מיוחדת לניקוי אתר הכרישים מפסולת דיג בטרם יגיעו הכרישים הראשונים לאתר. 
הצלילה באתר הכרישים בחדרה מסוכנת. לא בגלל הכרישים, אלה בשל הזרם החזק, הראות הירודה וריבוי פסולת הדיג במים. לאחר תדריך צלילה שכלל היכרות עם האתר ותנאי הצלילה בו והנחיות בטיחות מפורטות, התחלקו מתנדבי משמר הים לצוותים. הצוללים הסירו בזהירות ובמיומנות עשרות קילוגרמים של משקולות עופרת, חוטי ניילון, קרסים ובובות דמה. חלק מציוד הדיג היה קבור תחת חול ובין סלעים והיה ניכר כי האתר צבר את הפסולת הרבה במשך מספר שנים. בסיומה של הצלילה נאמדה כמות הפסולת שהסרנו מהאתר בכמאה קילוגרמים!

הסרת רשתות רפאים מספינת הגלעוז

בסתיו 2017, הוטבעה ספינת הגלעוז על ידי ההתאחדות הישראלית לצלילה  מול חופי הרצליה כחלק מיצירת אתרי צלילה מלאכותיים בים התיכון. מאז הוטבעה, התפתח בגלעוז עושר של בעלי חיים ימים ונצפות בו להקות דגים גדולות דרך קבע. מסיבה זאת, נמשכים אל הגלעוז לא רק צוללים אלא גם דייגים ובעקבות כך נתפסות בו גם רשתות רפאים.

בסתיו 2019, יצא צוות של משמר הים להסיר רשת רפאים מהגלעוז.