אוצרות הים התיכון

האוקיינוסים- הריאות הכחולות של כדור הארץ

הים הוא לב עולמנו. מי לא עומד מול הים ומתפעל מיופיו ועוצמתו, אבל, הים הוא לא רק יופי. לים אוצרות טבע החיוניים לקיומנו ורווחתנו. הים תופס מעל 70 אחוז משטח כדור הארץ שלנו ומפיק 50-85 אחוזים מהחמצן שאנו נושמים. הרבה יותר מהיערות שעל היבשה. רוב החמצן נוצר מהפיטופלנקטון וצמחי מים. רק נתון זה לבדו מראה לנו כמה חשוב לנו לשמור על הים. במים חיים יצורים מדהימים ביופיים. למעשה כמעט חצי מהיצורים על פני כדור הארץ הם יצורים ימיים. היצורים חיים בהרמוניה ושרשרת מזון מופלאה.
האוקינוסים מווסתים את מזג האויר העולמי על ידי זרמי מים הנעים בין הקטבים לקו המשווה וכתוצאה מכך שומרים על טמפרטורות באזורים שונים בעולם. הים מספק לנו מקורות מזון מהדגים והאצות הגדלים בתוכו. מאצות הגדלים בים מיוצרים תרופות שונות לטיפול בסרטן. 

 הים התיכון- ערש האנושות 

מאז ימי העולם העתיק, כאשר אימפריות כמו יוון, רומא ומצרים שלטו באזור, היווה ים תיכון עורק תחבורה חשוב ופעיל לחיבור בין תרבויות בעיקר למסחר. עדות לכך ניתן לראות בברור עד היום במספר ערי חוף באגן כמו בנמל העתיק בקיסריה.  סיפורים ואגדות רבות מסופרות על אזור האגן בכל תרבות בארצות מסביב. גם היום מתקיים בים כ30% מסך התעבורה הימית בעולם ונחשב לאחד מעורקי התחבורה החשובים.
ים התיכון המהווה כ3 אחוז משטח המים, מחובר לאוקיינוס האטלנטי במייצר גיברלטר. רוחב המיצר ועומקו הרדוד יחסית (800 מטר עומק) יוצר מעין אגן. עובדה זו מביאה למספר מאפיינים יחודיים כתוצאה מתחלופת מים נמוכה עם האוקיינוס. מליחות גבוהה יותר, גאות ושפל נמוכים.
הים מתחלק במאפייניו בין הצד המערבי לצד המזרחי. הצד המערבי, בגלל קרבתו לפתח המיצר, עשיר יותר במזון ועל כן עושר הדגה בצד זה גדול יותר מהצד המזרחי.
ממזרח, מחובר הים על ידי תעלת סואץ המלאכותית שנבנה לצורך מעבר אוניות.
תעלה זו הביאה לשינוי בתעבורה הימית מהים האדום, האוקיינוס ההודי והמזרח אבל הביאה עימה בנוסף גם אתגרים שעליהם נדבר בדף האיומים הימיים.

חלון לים התיכון הישראלי- 

 אורך חופי הים התיכון של ישראל הוא 196 קמ בלבד כאשר 50 ק"מ סגורים בגלל נמלי הים, תשתיות ובטחון. למעשה רק כ 50ק"מ הם חופים טבעיים. כל השאר תפוסים ע"י בניה עירונית.
70% מתושבי ישראל גרים לאורך חופי ישראל ולמעלה מ 90% אחוזים של שינוע סחורות מישראל ואליה עובר דרך נמלי הים שלנו.
יותר מ80% מאספקת המים מגיעים לאחר התפלה לברזים שלנו ולתעשיה. בתחתית הים אצורים אנרגיות גז שיספקו עתודות אנרגיה.
אז עכשיו אנחנו מבינים את חשיבות הים ואוצרותיו ולמה כל כך חשוב לנו לשמור עליו

רוצים לעזור לנו להציל את הים?